Standardy Ochrony Małoletnich
Standardy Ochrony Małoletnich (SOM) to kompleksowy dokument obejmujący zasady i procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem, dostosowany do rodzaju podmiotu i jego specyfiki.
Standardy Ochrony Małoletnich (SOM) są dokumentem o charakterze profilaktycznym, interwencyjnym i wspierającym. SOM jest opracowaniem złożonym z uwagi na jego specyfikę, konieczność uwzględnienia procedur zawartych w różnych gałęziach prawa oraz wynikający z ustawy obowiązek indywidualizacji (każdorazowego dostosowania SOM do specyfiki danego podmiotu i obowiązujących w nim dokumentów wewnętrznych, w tym m.in. statutu, regulaminów, polityk i programów). Jego integralną część stanowi ponadto obligatoryjna wersja skrócona przeznaczona dla dzieci.
Kancelaria prowadzi szkolenia dla PRZEDSZKOLI, SZKÓŁ, PLACÓWEK MEDYCZNYCH, HOTELI, DOMÓW KULTURY, OŚRODKÓW SPORTOWYCH w zakresie wprowadzenia SOM oraz pomaga w opracowaniu tekstu dokumentu SOM i załączników.
Podstawa prawna i cel wprowadzenia SOM
Podstawę prawną wprowadzenia SOM stanowi Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r., o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. 2023, poz. 1606 – tzw. „ustawa Kamilka”.
Celem wprowadzenia SOM jest ochrona dzieci przed krzywdzeniem w sytuacjach, gdy dziecko jest zagrożone przemocą, gdy w stosunku do dziecka jest stosowana przemoc fizyczna lub psychiczna, gdy dziecko jest wykorzystywane, zaniedbywane oraz w każdej sytuacji, gdy zagrożone jest dobro dziecka.
Kogo dotyczy obowiązek wprowadzenia SOM?
Obowiązek opracowania, wdrożenia, stosowania i monitorowania Standardów Ochrony Małoletnich mają wszystkie podmioty, których zakres działalności skierowany jest do dzieci, do których uczęszczają, w których przebywają lub mogą przebywać dzieci.
Zatem obowiązek wprowadzenia SOM mają zarówno publiczne, jak i niepubliczne jednostki systemu oświaty, w tym m.in.:
- przedszkola,
- punkty przedszkolne,
- szkoły podstawowe,
- szkoły ponadpodstawowe,
- młodzieżowe domy kultury,
- ośrodki sportowe,
- ośrodki pracy pozaszkolnej,
- ogrody jordanowskie,
- ogniska artystyczne,
- poradnie psychologiczne.
Obowiązek ten obejmie również podmioty, które udzielają świadczeń zdrowotnych bez względu na formę prowadzonej działalności, w tym m.in.:
- szpitale,
- poradnie udzielające świadczeń ambulatoryjnych,
- praktyki lekarskie bez względu na rodzaj,
- punkty pobrań – laboratoria,
- poradnie rehabilitacyjne,
- inne podmioty związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych skierowanych do dzieci.
Obowiązek wprowadzenia SOM mają również m.in.:
- podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne,
- podmioty prowadzące miejsca zakwaterowania zbiorowego,
- podmioty organizujące wypoczynek dla dzieci (np. kolonie, obozy, „zielone” szkoły),
- podmioty prowadzące działalność religijną.
Termin wprowadzenia SOM
Od 15 lutego 2024 r. wszystkie wskazane powyżej podmioty mają obowiązek opracowania, wdrożenia, stosowania i monitorowania Standardów Ochrony Małoletnich.
Ostateczny termin na wprowadzenie SOM ustawodawca wyznaczył na 15 sierpnia 2024 r.
Oferta Kancelarii w zakresie SOM
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podmiotów, na których spoczywa obowiązek wprowadzenia standardów, Kancelaria oferuje profesjonalną pomoc w zakresie kompleksowego opracowania dokumentu SOM, szkoleń, stałej współpracy w zakresie poradnictwa prawnego w realizacji obowiązków wynikających z SOM oraz pomoc w bieżącej i okresowej weryfikacji dokumentu.
Zwracamy szczególną uwagę na jasny i komunikatywny sposób przekazywania informacji, praktyczny wymiar dokumentu oraz miłą i twórcza atmosferę w pracach nad Państwa SOM.
Nasza oferta dostosowana jest do każdego podmiotu i zawiera kilka wariantów usług:
- Wariant podstawowy – obejmuje Szkolenie Podstawowe kierowane do wszystkich typów podmiotów zobowiązanych do wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich z uwzględnieniem specyfiki ich działalności. Szkolenie Podstawowe obejmuje m. in. zagadnienia: obowiązku wprowadzenia SOM, podmiotów zobowiązanych do wprowadzenia SOM, elementów koniecznych SOM ze szczegółowym omówieniem wymaganych w nich zasad i procedur wewnętrznych i zewnętrznych, w tym procedury karnej, procedury „Niebieskiej Karty” oraz procedury cywilnej, realizacji obowiązków zgłoszeniowych, realizacji obowiązków osób wyznaczonych wewnątrz podmiotu, relacji pomiędzy SOM a dokumentami wewnętrznymi podmiotu oraz obowiązku monitorowania SOM.
- Wariant rozszerzony – obejmuje Wariant Podstawowy (opisany powyżej), oraz dodatkowo szablony dokumentów niezbędnych do opracowania SOM, konsultacje telefoniczne i on-line w trakcie opracowania SOM oraz weryfikację dokumentu SOM opracowanego samodzielnie przez podmiot.
Opcjonalnie możliwa jest stała współpraca z Kancelarią w zakresie bieżącej oceny funkcjonowania dokumentu SOM i jego okresowej weryfikacji (obejmuje bieżące monitorowanie i rozwiązywanie problemów wynikających z codziennej praktyki, aktualizacje SOM wynikające ze zmiany przepisów oraz obowiązkową weryfikację okresową dokumentu SOM wynikającą z ustawy).
- Wariant Kompleksowy – obejmuje opracowanie przez Kancelarię dokumentu SOM dedykowanego konkretnemu podmiotowi. Zawiera on kompletne rozwiązania, dostosowane do specyfiki podmiotu i rodzaju jego działalności, z uwzględnieniem jego dokumentów wewnętrznych. SOM obejmuje wszystkie wymagane przez ustawodawcę elementy składowe, w tym w szczególności zasady, procedury i wzory dokumentów. Jego integralną część stanowi dodatkowo wersja skrócona przeznaczona dla dzieci. Prace związane z opracowaniem SOM są w związku z tym podzielone na 4 etapy: zapoznanie się z dokumentami wewnętrznymi podmiotu, opracowanie projektu SOM, konsultacje w zakresie ewentualnych korekt, przesłanie gotowego dokumentu SOM. Ponadto wariant zawiera szkolenia dla całego personelu podmiotu oraz szkolenie osoby wyznaczonej w podmiocie do wdrożenia dokumentu SOM. Dodatkowo istnieje opcjonalnie możliwość przeprowadzenia warsztatów, których celem jest wypracowanie wspólnie z podmiotem istotniejszych fragmentów SOM.
Opcjonalnie możliwa jest również stała współpraca z Kancelarią w zakresie bieżącej oceny funkcjonowania dokumentu SOM i jego okresowej weryfikacji (obejmuje bieżące monitorowanie i rozwiązywanie problemów wynikających z codziennej praktyki, aktualizacje SOM wynikające ze zmiany przepisów oraz obowiązkową weryfikację okresową dokumentu SOM wynikającą z ustawy).
- Wariant VIP – obejmuje Wariant Kompleksowy opisany w punkcie 3 oraz dodatkowo stałą współpracę z Kancelarią w zakresie bieżącej oceny funkcjonowania dokumentu SOM i jego okresowej weryfikacji (obejmuje bieżące monitorowanie i rozwiązywanie problemów wynikających z codziennej praktyki, aktualizacje SOM wynikające ze zmiany przepisów oraz weryfikację okresową dokumentu SOM).
W odpowiedzi na liczne zapytania o możliwość KONSULTACJI i uzyskania POMOCY przy samodzielnym opracowywaniu i wprowadzaniu SOM (poza proponowanymi powyżej wariantami usług) uruchamiamy taką możliwość – opcja konsultacji dostępna jest w sklepie.
Zasady współpracy z Podmiotami:
Współpraca może być realizowana zarówno w kontakcie bezpośrednim w siedzibie podmiotu, jak i w kontakcie zdalnym, przy użyciu ustalonej platformy komunikacyjnej. Poza województwami małopolskim i śląskim preferowana jest forma współpracy zdalnej.
W przypadku pytań lub wątpliwości proszę o kontakt.
ul. W. Żeleńskiego 51b/6a
31-353 Kraków
tel. 503 088 883
e-mail: kancelaria@dobraosobiste-km.pl