Skip to content

Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich (SOM) to kompleksowy dokument obejmujący zasady i procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem, dostosowany do rodzaju podmiotu i jego specyfiki.

Standardy Ochrony Małoletnich (SOM) są dokumentem o charakterze profilaktycznym, interwencyjnym i wspierającym. SOM jest opracowaniem złożonym z uwagi na jego specyfikę, konieczność uwzględnienia procedur zawartych w różnych gałęziach prawa oraz wynikający z ustawy obowiązek indywidualizacji (każdorazowego dostosowania SOM do specyfiki danego podmiotu i obowiązujących w nim dokumentów wewnętrznych, w tym m.in. statutu, regulaminów, polityk i programów). Jego integralną część stanowi ponadto obligatoryjna wersja skrócona przeznaczona dla dzieci.

Kancelaria prowadzi szkolenia dla PRZEDSZKOLI, SZKÓŁ, PLACÓWEK MEDYCZNYCH, HOTELI, DOMÓW KULTURY, OŚRODKÓW SPORTOWYCH w zakresie wprowadzenia SOM oraz pomaga w opracowaniu tekstu dokumentu SOM i załączników.

Podstawa prawna i cel wprowadzenia SOM

Podstawę prawną wprowadzenia SOM stanowi Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r., o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. 2023, poz. 1606 –  tzw. „ustawa Kamilka”.

Celem wprowadzenia SOM jest ochrona dzieci przed krzywdzeniem w sytuacjach, gdy dziecko jest zagrożone przemocą, gdy w stosunku do dziecka jest stosowana przemoc fizyczna lub psychiczna, gdy dziecko jest wykorzystywane, zaniedbywane oraz w każdej sytuacji, gdy zagrożone jest dobro dziecka.

Kogo dotyczy obowiązek wprowadzenia SOM?

Obowiązek opracowania, wdrożenia, stosowania i monitorowania Standardów Ochrony Małoletnich mają wszystkie podmioty, których zakres działalności skierowany jest do dzieci, do których uczęszczają, w których przebywają lub mogą przebywać dzieci.

Zatem obowiązek wprowadzenia SOM mają zarówno publiczne, jak i niepubliczne jednostki systemu oświaty, w tym m.in.:

  • przedszkola,
  • punkty przedszkolne,
  • szkoły podstawowe,
  • szkoły ponadpodstawowe,
  • młodzieżowe domy kultury,
  • ośrodki sportowe,
  • ośrodki pracy pozaszkolnej,
  • ogrody jordanowskie,
  • ogniska artystyczne,
  • poradnie psychologiczne.

 

Obowiązek ten obejmie również podmioty, które udzielają świadczeń zdrowotnych bez względu na formę prowadzonej działalności, w tym m.in.:

  • szpitale,
  • poradnie udzielające świadczeń ambulatoryjnych,
  • praktyki lekarskie bez względu na rodzaj,
  • punkty pobrań – laboratoria,
  • poradnie rehabilitacyjne,
  • inne podmioty związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych skierowanych do dzieci.

 

Obowiązek wprowadzenia SOM mają również m.in.:

  • podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne,
  • podmioty prowadzące miejsca zakwaterowania zbiorowego,
  • podmioty organizujące wypoczynek dla dzieci (np. kolonie, obozy, „zielone” szkoły),
  • podmioty prowadzące działalność religijną.

Termin wprowadzenia SOM

Od 15 lutego 2024 r. wszystkie  wskazane powyżej podmioty mają obowiązek opracowania, wdrożenia, stosowania i monitorowania Standardów Ochrony Małoletnich.

Ostateczny termin na wprowadzenie SOM ustawodawca wyznaczył na 15 sierpnia 2024 r.

Oferta Kancelarii w zakresie SOM

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podmiotów, na których spoczywa obowiązek wprowadzenia standardów, Kancelaria oferuje profesjonalną pomoc w zakresie kompleksowego opracowania dokumentu SOM, szkoleń, stałej współpracy w zakresie poradnictwa prawnego w realizacji obowiązków wynikających z SOM oraz pomoc w bieżącej i okresowej weryfikacji dokumentu.

Zwracamy szczególną uwagę na jasny i komunikatywny sposób przekazywania informacji, praktyczny wymiar dokumentu oraz miłą i twórcza atmosferę w pracach nad Państwa SOM.

Nasza oferta dostosowana jest do każdego podmiotu i zawiera kilka wariantów usług:

  1. Wariant podstawowy – obejmuje Szkolenie Podstawowe kierowane do wszystkich typów podmiotów zobowiązanych do wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich z uwzględnieniem specyfiki ich działalności. Szkolenie Podstawowe obejmuje m. in. zagadnienia: obowiązku wprowadzenia SOM, podmiotów zobowiązanych do wprowadzenia SOM, elementów koniecznych SOM ze szczegółowym omówieniem wymaganych w nich zasad i procedur wewnętrznych i zewnętrznych, w tym procedury karnej, procedury „Niebieskiej Karty” oraz procedury cywilnej, realizacji obowiązków zgłoszeniowych, realizacji obowiązków osób wyznaczonych wewnątrz podmiotu, relacji pomiędzy SOM a dokumentami wewnętrznymi podmiotu oraz obowiązku monitorowania SOM.
  2. Wariant rozszerzony – obejmuje Wariant Podstawowy (opisany powyżej), oraz dodatkowo szablony dokumentów niezbędnych do opracowania SOM, konsultacje telefoniczne i on-line w trakcie opracowania SOM oraz weryfikację dokumentu SOM opracowanego samodzielnie przez podmiot.

Opcjonalnie możliwa jest stała współpraca z Kancelarią w zakresie bieżącej oceny funkcjonowania dokumentu SOM i jego okresowej weryfikacji (obejmuje bieżące monitorowanie i rozwiązywanie problemów wynikających z codziennej praktyki, aktualizacje SOM wynikające ze zmiany przepisów oraz obowiązkową weryfikację okresową dokumentu SOM wynikającą z ustawy).

  1. Wariant Kompleksowy – obejmuje opracowanie przez Kancelarię dokumentu SOM dedykowanego konkretnemu podmiotowi. Zawiera on kompletne rozwiązania, dostosowane do specyfiki podmiotu i rodzaju jego działalności, z uwzględnieniem jego dokumentów wewnętrznych. SOM obejmuje wszystkie wymagane przez ustawodawcę elementy składowe, w tym w szczególności zasady, procedury i wzory dokumentów. Jego integralną część stanowi dodatkowo wersja skrócona przeznaczona dla dzieci. Prace związane z opracowaniem SOM są w związku z tym podzielone na 4 etapy: zapoznanie się z dokumentami wewnętrznymi podmiotu, opracowanie projektu SOM, konsultacje w zakresie ewentualnych korekt, przesłanie gotowego dokumentu SOM. Ponadto wariant zawiera szkolenia dla całego personelu podmiotu oraz szkolenie osoby wyznaczonej w podmiocie do wdrożenia dokumentu SOM. Dodatkowo istnieje opcjonalnie możliwość przeprowadzenia warsztatów, których celem jest wypracowanie wspólnie z podmiotem istotniejszych fragmentów SOM.

Opcjonalnie możliwa jest również stała współpraca z Kancelarią w zakresie bieżącej oceny funkcjonowania dokumentu SOM i jego okresowej weryfikacji (obejmuje bieżące monitorowanie i rozwiązywanie problemów wynikających z codziennej praktyki, aktualizacje SOM wynikające ze zmiany przepisów oraz obowiązkową weryfikację okresową dokumentu SOM wynikającą z ustawy).

  1. Wariant VIP – obejmuje Wariant Kompleksowy opisany w punkcie 3 oraz dodatkowo stałą współpracę z Kancelarią w zakresie bieżącej oceny funkcjonowania dokumentu SOM i jego okresowej weryfikacji (obejmuje bieżące monitorowanie i rozwiązywanie problemów wynikających z codziennej praktyki, aktualizacje SOM wynikające ze zmiany przepisów oraz weryfikację okresową dokumentu SOM).

 

W odpowiedzi na liczne zapytania o możliwość KONSULTACJI i uzyskania POMOCY przy samodzielnym opracowywaniu i wprowadzaniu SOM (poza proponowanymi powyżej wariantami usług) uruchamiamy taką możliwość – opcja konsultacji dostępna jest w sklepie.

Zasady współpracy z Podmiotami:

Współpraca może być realizowana zarówno w kontakcie bezpośrednim w siedzibie podmiotu, jak i w kontakcie zdalnym, przy użyciu ustalonej platformy komunikacyjnej. Poza województwami małopolskim i śląskim preferowana jest forma współpracy zdalnej.

 

W przypadku pytań lub wątpliwości proszę o kontakt.

ul. W. Żeleńskiego 51b/6a
31-353 Kraków
tel. 503 088 883
e-mail: kancelaria@dobraosobiste-km.pl